Програма розвитку здібностей психічних процесів дітей дошкільного віку. «Дари Фрідріха Фребеля для дошкільнят»
Автор: Т.В.Пляшкова вихователь-психолог, Долинського комунального дошкільного навчального закладу «Мрія»
Пояснювальна записка
Модернізація дошкільної освіти вимагає вивчення історичного досвіду та розробки положень педагогічного супроводу провідних видів діяльності, які є засадничими для формування дітей дошкільного віку. Динамікою модернізаційних процесів у суспільстві закладається певний напрям в реалізації культурних і технологічних трансформацій навчання дітей згідно вимог перспективності у розв’язанні проблеми формування системи актуальних знань у дошкільній освіті. Теоретичний матеріал розкривається за допомогою методики, яка спрямовує знання особистості дитини дошкільного віку на ознайомлення з елементарною математикою в русло її загального розвитку та залучення інформаційних технологій.
Одним із першопрохідцем наукового осмислення просторово - геометричних уявлень для дітей дошкільного віку був Ф.Фребель. Він зароджував майбутню математичну освіту дошкільника. Провідною ідеєю на той час виявилось початкове ознайомлення і вивчення об’ємних фігур дітьми, починаючи з раннього віку. Зазначимо, що сучасна педагогічна наука, розвиваючи просторово-геометричні уявлення дітей раннього віку, актуалізувала вивчення історичної спадщини технологій минулого та ідей і досягнень Ф. Фребеля з розумового розвитку дітей дошкільного віку. За розробками про просторово-геометричні уявлення осмислювались такі напрями:
а) уявлення як психолого-педагогічне явище, яке можна і потрібно впроваджувати для розвитку і навчання дітей;
б) змістові характеристики просторово-геометричних уявлень;
в) методика формування просторово-геометричних уявлень у дітей. Ф. Фребель висунув чільною ідеєю те, що світ єдиний і водночас багатогранний, а багатогранність передбачає наявність окремих елементів, єдиних за своєю суттю.
Розвиток ідей Ф.Фребеля в сучасній дошкільній освіті та практиці роботи сучасного дошкільного закладу, а також, розвиток мовленнєвого спілкування, методику ознайомлення з природою, образотворчим мистецтвом, формування конструктивних навичок дітей, пізнавальної активності, геометрії Ф. Фребеля, моделювання математичних уявлень, логіко-математичних уявлень, становлення педагогізації батьків дітей дошкільного віку; технологічності процесу навчання. На відміну від програми Ф. Фребеля, в якій ознайомлення дітей раннього віку у процесі формування просторово-геометричних уявлень відбувається спочатку з об’ємними фігурами, в сучасних програмах ознайомлення дітей раннього віку починається з плоских форм: круг, квадрат, трикутник та групуванням предметів за величиною. В сучасній інтерпретації спадщини Ф. Фребеля вивчення дітьми просторово-геометричних уявлень, починаючи з раннього віку, надається перевага використанню сучасних мультимедійних та інтерактивних технологій у задіянні уявлень про форми, рух, єдність, незмінність, а також можливостей перетворюваності однієї форми в іншу, що повністю дозволяє значно підвищити наочність та ергономіку сприйняття просторово-геометричних уявлень, що позитивно відображається в мотивуванні й ефективності навчання. При цьому інтерактивні й мультимедіатехнології збагачують процес навчання, втягуючи в процес сприйняття навчальної інформації більшість чуттєвих компонент навчаємості, інтегрують і забезпечують середовище формування та прояв ключових інформаційних і комунікативних компетенцій.
Процес технологізації забезпечує покрокове засвоєння дитиною раннього віку просторово-геометричних уявлень. Технологізація дозволяє створити за принципом неперервності змістове засвоєння дитиною просторово-геометричних уявлень та поглибити процес технологічності сприйняття. Інтегрованість методик сучасності та ідеї Ф. Фребеля згруповують технологічні доробки минувшини і сучасності та сприяють створенню цілісної картини розуміння просторово-геометричних уявлень дітьми дошкільного і, насамперед, раннього віку.
Мета програми: важливе значення надати логічній складові, розвиток логічного мислення дитини , формування логічних прийомів розумової діяльності, а також уміння розуміти і простежувати причинно-слідчі зв’язку явищ і вміння будувати прості висновки на основі причинно-слідчої зв’язку. Логічні прийоми розумових дій — порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, аналогія, систематизація, абстрагування — логічними прийомами мислення. При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини. Засвоєння дитиною знань у цій області використання завдань, що активно розвивають дрібну моторику, тобто завдань логіко-конструктивного характеру. Крім того, навчити різні прийоми розумових дій, які допомагають підвищити ефективність використання логіко-конструктивних завдань. Щоб в майбутньому, школяр не зазнавав труднощів буквально з перших уроків і йому не довелося вчитися з нуля, вже зараз, в дошкільний період, потрібно готувати дитину відповідним чином.
Завдання програми:
- Формувати математичні уявлення в пізнанні навколишнього світу; - За допомогою ігор, навчити зорового обстеження і аналізу предметів, а також словесного опису їх форми;
- Розвивати здібності дітей, логічне мислення та дрібну моторику рук;
- Вправляти у прояві зацікавленості ставлення до виконання практичних та розумових завдань ;
- Формувати сенсорні еталони, збагачувати знання дітей про колір, форму, розмір та фактуру різних матеріалів;
- Створювати сприятливі умови для становлення креативності, як базової якості особистості.
Коментарі
Дописати коментар