Програма розвитку здібностей психічних процесів дітей дошкільного віку.      «Дари Фрідріха Фребеля для дошкільнят»

Автор: Т.В.Пляшкова вихователь-психолог, Долинського комунального дошкільного навчального закладу «Мрія»
Пояснювальна записка
  Модернізація дошкільної освіти вимагає вивчення історичного досвіду та розробки положень педагогічного супроводу провідних видів діяльності, які є засадничими для формування дітей дошкільного віку. Динамікою  модернізаційних  процесів  у  суспільстві  закладається  певний  напрям  в  реалізації  культурних  і  технологічних  трансформацій  навчання  дітей  згідно    вимог  перспективності у розв’язанні проблеми формування системи актуальних знань у дошкільній  освіті.  Теоретичний матеріал розкривається за допомогою методики, яка  спрямовує знання  особистості дитини дошкільного віку на ознайомлення з елементарною математикою в русло  її загального розвитку та залучення інформаційних технологій.  
  Одним із першопрохідцем  наукового  осмислення  просторово -  геометричних  уявлень для  дітей дошкільного віку був Ф.Фребель. Він  зароджував майбутню  математичну  освіту  дошкільника.  Провідною  ідеєю  на  той  час  виявилось  початкове  ознайомлення    і  вивчення  об’ємних  фігур  дітьми,  починаючи  з  раннього віку.  Зазначимо,  що  сучасна  педагогічна  наука,  розвиваючи  просторово-геометричні  уявлення  дітей  раннього  віку,  актуалізувала  вивчення  історичної  спадщини  технологій  минулого та ідей і досягнень Ф. Фребеля з розумового розвитку  дітей дошкільного віку. За  розробками про просторово-геометричні уявлення осмислювались такі напрями:
а) уявлення  як  психолого-педагогічне  явище,  яке  можна  і  потрібно  впроваджувати  для  розвитку  і  навчання  дітей;
б) змістові  характеристики просторово-геометричних  уявлень;
в)  методика  формування просторово-геометричних уявлень у дітей.           Ф.  Фребель  висунув  чільною  ідеєю  те, що  світ  єдиний  і  водночас  багатогранний,  а  багатогранність передбачає наявність окремих елементів, єдиних за своєю суттю.
   Розвиток  ідей  Ф.Фребеля в сучасній дошкільній освіті та практиці роботи сучасного дошкільного закладу, а  також,  розвиток  мовленнєвого  спілкування,  методику  ознайомлення  з  природою,   образотворчим  мистецтвом,  формування  конструктивних  навичок  дітей,  пізнавальної  активності, геометрії Ф. Фребеля, моделювання математичних уявлень, логіко-математичних  уявлень, становлення педагогізації  батьків дітей дошкільного віку;  технологічності процесу  навчання.  На  відміну  від  програми  Ф.  Фребеля,  в  якій  ознайомлення  дітей  раннього  віку  у  процесі  формування  просторово-геометричних  уявлень  відбувається  спочатку з  об’ємними  фігурами,   в  сучасних програмах  ознайомлення дітей раннього віку  починається  з  плоских  форм:  круг,  квадрат,  трикутник  та  групуванням  предметів  за  величиною. В  сучасній  інтерпретації  спадщини  Ф.  Фребеля  вивчення  дітьми  просторово-геометричних  уявлень,  починаючи  з  раннього  віку,  надається  перевага використанню сучасних мультимедійних та інтерактивних технологій у задіянні уявлень про  форми,  рух,  єдність,  незмінність,  а  також  можливостей  перетворюваності  однієї  форми  в  іншу,  що  повністю  дозволяє  значно  підвищити  наочність  та  ергономіку  сприйняття  просторово-геометричних  уявлень,  що  позитивно  відображається  в  мотивуванні  й  ефективності навчання. При цьому інтерактивні й мультимедіатехнології збагачують процес  навчання,  втягуючи  в  процес  сприйняття  навчальної  інформації  більшість  чуттєвих  компонент  навчаємості,  інтегрують  і  забезпечують  середовище  формування  та  прояв  ключових інформаційних і комунікативних компетенцій. 
  Процес  технологізації  забезпечує  покрокове  засвоєння  дитиною  раннього  віку  просторово-геометричних уявлень.  Технологізація  дозволяє  створити  за  принципом  неперервності  змістове  засвоєння  дитиною  просторово-геометричних  уявлень  та  поглибити  процес  технологічності  сприйняття.  Інтегрованість  методик  сучасності  та  ідеї  Ф.  Фребеля  згруповують  технологічні  доробки  минувшини  і  сучасності  та  сприяють  створенню  цілісної  картини  розуміння   просторово-геометричних уявлень дітьми дошкільного і, насамперед, раннього віку.  
Мета програми:   важливе значення надати логічній складові, розвиток логічного мислення дитини , формування логічних прийомів розумової діяльності, а також уміння розуміти і простежувати причинно-слідчі зв’язку явищ і вміння будувати прості висновки на основі причинно-слідчої зв’язку. Логічні прийоми розумових дій — порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, аналогія, систематизація, абстрагування — логічними прийомами мислення. При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини. Засвоєння дитиною знань у цій області використання завдань, що активно розвивають дрібну моторику, тобто завдань логіко-конструктивного характеру. Крім того, навчити різні прийоми розумових дій, які допомагають підвищити ефективність використання логіко-конструктивних завдань. Щоб  в майбутньому, школяр не зазнавав труднощів буквально з перших уроків і йому не довелося вчитися з нуля, вже зараз, в дошкільний період, потрібно готувати дитину відповідним чином.
Завдання програми:
- Формувати математичні уявлення  в пізнанні навколишнього світу;                - За допомогою ігор, навчити зорового обстеження і аналізу предметів, а також словесного опису їх форми;
-  Розвивати  здібності дітей, логічне  мислення та дрібну моторику рук;
- Вправляти у прояві зацікавленості ставлення до виконання практичних та розумових завдань ;
- Формувати сенсорні еталони, збагачувати знання дітей про колір, форму, розмір та фактуру різних матеріалів;
Створювати сприятливі умови для становлення креативності, як базової якості особистості.

Коментарі