Працюю над темою: «Інтерактивна технологія навчання за методикою Ф.Фребеля».

  Бо вважаю, що важливе значення надати логічній складові, розвиток логічного мислення дитини починаючи з раннього віку. Логічні прийоми розумових дій — порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, аналогія, систематизація, абстрагування — логічними прийомами мислення. Розробила програму розвитку здібностей психічних процесів дітей дошкільного віку  «Дари Фрідріха Фребеля для дошкільнят»  При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини. Засвоєння дитиною знань у цій області використання завдань, що активно розвивають дрібну моторику, тобто завдань логіко-конструктивного характеру. Крім того, навчити різні прийоми розумових дій, які допомагають підвищити ефективність використання логіко-конструктивних завдань. Щоб  в майбутньому, школяр не зазнавав труднощів буквально з перших уроків і йому не довелося вчитися з нуля, вже зараз, в дошкільний період, потрібно готувати дитину відповідним чином.

 У своїй роботі я почала вивчати та вводити в роботу елементи технології Фрідріха Фребеля . Ф.Фребель видатний німецький педагог кінця 19 століття. Він розробив цілісну теорію та методику дошкільного виховання, яка грунтувалася на його власному педагогічному досвіді, була безпосередньо ним  апробована і пройшла через його розум та серце.
 Теоретичні засади педагогіки Ф. Фребеля будуються на визнанні провідної ролі виховання, його освітніх можливостей у розвитку дітей. В основу розробленої педагогічної системи Ф. Фребель поклав своє вчення про природні інстинкти на розвиток яких має бути спрямоване виховання дитини. Це, зокрема, інстинкти пізнання, діяльності, творчості. До найважливішого компоненту педагогічної концепції Ф. Фребеля відносяться дидактичні ігри, що проводяться під керівництвом дорослих і використовуються дітьми самостійно з широким використанням певних предметів (дарів). Вони застосовуються як дидактичний матеріал, сприяє вивченню дітьми структури цих предметів. Слід додати, що в 1836 році Ф. Фребель відкрив в Тюрінгії заклад для розвитку у дітей та молоді інтересу до творчої праці, що по суті був фабрикою для вироблення іграшок. Саме там були виготовлені перші предмети (дари), що мали сприяти самовдосконаленню дітей. До них відносились:
1.    Дерев’яні кулі різних розмірів;
2.    Коробки з кубиками;
3.    Великі куби, які можна було поділити на вісім менших кубів, куби з цифрами   ( для  формування математичних понять);
4.   Малі м’ячі з ниток всіх кольорів веселки;
5.   Циліндри, піраміди; різні вирізки з дерева, картону та ін.
6.   Шнурочки з ниток, різної довжини;
7.   Лічильні палички та ін..
  Ф. Фребель вважав, що діти завдяки активному контакту з різними формами предметів в процесі ігор мають можливість детально ознайомитись в ігровій практиці з їх структурою. Наприклад, викладання з кубиків та інших предметів різних фігур сприяло розвитку у дітей творчості, фантазії, конструкторських якостей, вміння маніпулювати предметами тощо.  В концепції Ф. Фребеля ігри з предметами відігравали основну роль, однак поряд з ними, він надавав належну вагу рухливим іграм (з бігом, стрибками, танцями та ін.) та праці дітей в природі (доглядання за рослинами, тваринами).
  
 Вже з раннього віку, я  знайомлю з математикою : дарами  Фребеля – шари різнокольорові на ниточці. М'ячик тримаю за мотузочку і показують дитині різні види рухів з них: направо-наліво, вгору-вниз, по колу, коливні рухи. Ігри з м'ячиком вчать дитину розрізняти кольори і орієнтуватися в просторі. Кожен раз називаю свій рух: вгору - вниз, вліво-вправо.  Ховаю м'ячик, а потім знову показую  його «м'ячик - немає м'ячика»). Далі додаю куб, шар на кубі, біля куба, звертаю увагу на те, щоб дитина відповідала реченнями на запитання,( відповідно до віку).
   Використовуючи казковий сюжет, дітей знайомлю з утворенням всіх чисел в межах 10, шляхом порівнювання рівних і нерівних груп предметів. Порівнюю дві групи предметів, розташовані то на нижній, то на верхній смужці рахункової лінійки. Це робиться для того, щоб у дітей не виникало помилкове уявлення про те, що більша кількість завжди знаходиться на верхній смузі, а менше на - нижньої.
Граючи в такі дидактичні ігри як "Який цифри не стало?", "Скільки?", "Плутанина?", "Виправ помилку", "Прибираємо цифри", "Назви сусідів", діти вчаться вільно оперувати числами в межах 10 і супроводжувати словами свої дії. Дидактичні ігри, такі як "Задумане число", "Число як тебе звати?", "Склади табличку", "Склади цифру", "Хто перший назве, якої іграшки не стало?" і багато інших використовуються на заняттях у вільний час, з метою розвитку у дітей уваги, пам'яті, мислення.
Гра "Не помилися!", допомагає засвоєнню порядку проходження чисел натурального ряду, вправи в прямому і зворотному рахунку. У грі використовується м'яч. Діти стають півколом. Перед початком гри  задаю питання, в якому порядку (прямому або зворотному) рахувати. Потім кидається м'яч і називається число. Той, хто спіймав м'яч, продовжує рахувати далі. Гра проходить у швидкому темпі, завдання повторюються багато разів, щоб дати можливість якомога більшій кількості дітей прийняти в ній участь. Така різноманітність дидактичних ігор, вправ, використовуваних на заняттях і у вільний час, допомагає дітям засвоїти програмний матеріал. Для підкріплення порядкового рахунку допомагають таблиці, з казковими героями, що прямують до Віні - Пуху в гості. Хто буде перший? Хто йде другою і т.д.
 Для того, щоб діти краще запам'ятовували назву днів тижня, вони позначаються кружечками різного кольору. Спостереження проводиться декілька тижнів, позначаючи кружечками кожен день. Це робиться спеціально для того, щоб діти змогли самостійно зробити висновок, що послідовність днів тижня незмінна. Дітям розповідається про те, що в назві днів тижня вгадується, який день тижня по рахунку: понеділок - перший день після закінчення тижня, вівторок-другий день, середа - середина тижня, четвер - четвертий день, п'ятниця - п'ятий. Після такої розмови пропонуються ігри з метою закріплення назв днів тижня та їх послідовність. Діти із задоволенням грають в гру "Живий тиждень." Для гри викликаються до дошки 7 дітей, перераховуються по порядку і отримують кружечки різного кольору, що позначають дні тижня. Діти шикуються в такій послідовності, як по порядку йдуть дні тижня. Наприклад, перша дитина з жовтим кружечком в руках, що означає перший день тижня - понеділок і т.д.
Потім гра ускладнюється. Діти будуються з будь-якого іншого дня тижня. Надалі, можна використовувати наступні ігри "Назви швидше", "Дні тижня", "Назви пропущене слово", "Круглий рік", "Дванадцять місяців", які допомагають дітям швидко запам'ятати назву днів тижня і назва місяців, їх послідовність.
 Просторові уявлення дітей постійно розширюються і закріплюються в процесі всіх видів діяльності. Завданн є навчити дітей орієнтуватися у спеціально створених просторових ситуаціях і визначати своє місце по заданій умові. За допомогою дидактичних ігор та вправ діти оволодівають умінням визначати словом положення того чи іншого предмету по відношенню до іншого. Наприклад, праворуч від ляльки варто заєць, ліворуч від ляльки - піраміда і т.д. Вибирається дитина і іграшка ховається по відношенню до нього (за спину, праворуч, ліворуч і т.д.). Це викликає інтерес у дітей і організовує їх на заняття. Для того, щоб зацікавити дітей, щоб результат був краще, використовуються предметні ігри з появою будь-якого казкового героя. Наприклад, гра "Знайди іграшку", - "Вночі, коли в групі нікого не було" - йдеться дітям, - "до нас прилітав Карлсон і приніс у подарунок іграшки.  Карлсон любить жартувати, тому він сховав іграшки, а в листі написав як їх можна знайти. " Потім роздруковується лист, в якому написано: "Треба встати перед столом вихователя, пройти 3 кроки вправо і т.д.". Діти виконують завдання, знаходять іграшку. Потім, завдання ускладнюється - тобто в листі дається не опис місцезнаходження іграшки, а тільки схема. За схемою діти повинні визначити, де знаходиться захований предмет. Існує безліч ігор, вправ, що сприяють розвитку просторового орієнтування у дітей: "Знайди схожу", "Розкажи про свій візерунок", "Майстерня килимів", "Художник", "Подорож по кімнаті" і багато інших ігор. Граючи в розглянуті гри діти навчаються вживати слова для позначення положення предметів.
 

Для закріплення знань про форму геометричних фігур дітям пропонується дізнатися в навколишніх предметах форму кола, трикутника, квадрата. Наприклад, питається: "Яку геометричну фігуру нагадує дно тарілки?" (Поверхня кришки столу, аркуш паперу тощо).  Проводиться гра типу "Лото". Дітям пропонуються картинки (по 3-4 шт. На кожного), на яких вони відшукують фігуру, подібну до тієї, яка демонструється. Потім, пропонується дітям назвати і розповісти, що вони знайшли.
Дидактичну гру "Геометрична мозаїка" можна використовувати на заняттях і у вільний час, з метою закріплення знань про геометричні фігури, з метою розвитку уваги та уяви у дітей. Перед початком гри діти діляться на дві команди відповідно до рівня їх умінь і навичок. Командам даються завдання різної складності. Наприклад: складання зображення предмета з геометричних фігур (робота по готовому  зразку), робота за завданням вихователя (зібрати фігуру людини, дівчинка у сукні), робота за власним задумом (просто людини)
Кожна команда отримує однакові набори геометричних фігур. Діти самостійно домовляються про способи виконання завдання, про порядок роботи. Кожен грає в команді по черзі бере участь у перетворенні геометричної фігури, додаючи свій елемент, складаючи окремий елемент предмета з декількох фігур. У висновку діти аналізують свої фігури, знаходять схожість і відмінності у вирішенні конструктивного задуму. Використання даних дидактичних ігор сприяє закріпленню у дітей пам'яті, уваги, мислення.
  Розглянемо дидактичні ігри для розвитку логічного мислення. У дошкільному віці у дітей починають формуватися елементи логічного мислення, тобто формується вміння міркувати, робити свої висновки. Існує безліч дидактичних ігор та вправ, які впливають на розвиток творчіх здібностей у дітей, так як вони надають дію на уяву і сприяють розвитку нестандартного мислення у дітей. Це такі ігри як "Знайди нестандартну фігуру, чим відрізняються?", "Млин", та інші. Вони спрямовані на тренування мислення при виконанні дій.
 Це завдання на знаходження пропущеної фігури, продовження ряди фігур, знаків, на пошук чисел. Знайомство з такими іграми починається з елементарних завдань на логічне мислення - ланцюжки закономірностей. У таких вправах йде чергування предметів або геометричних фігур. Дітям пропонується продовжити ряд або знайти пропущений елемент. Крім того даються завдання такого характеру: продовжити ланцюжок, чергуючи в певній послідовності квадрати, великі і маленькі кола жовтого та червоного кольору. Після того, як діти навчаться виконувати такі вправи, завдання для них ускладнюються. Пропонується виконати завдання, в якому необхідно чергувати предмети, враховувати одночасно колір і величину.
Будь-яка математична задача на кмітливість, для якого б віку вона не призначалася, несе в собі певну розумове навантаження. Цікавість математичного матеріалу додають ігрові елементи, що містяться у кожному завданню, логічному вправі, розвазі, будь то шашки чи сама елементарна головоломка.
  Починати треба з самих простих головоломок - з паличками, де в ході вирішення йдуть, як правило, транс фігурація , перетворення одних фігур в інші, а не тільки зміна їх кількості.
У ході вирішення кожного нового завдання дитина включається в активну розумову діяльність, прагнучи досягти кінцевої мети.
Щоденні вправи у складанні геометричних фігур (квадрат, прямокутник, трикутник) з лічильних паличок дає можливість закріплення знань про форми і видозмінах.


У ході навчання способам вирішення завдання на кмітливість даються у зазначеній послідовності, починаючи з більш простих, щоб засвоєні дітьми вміння і навички готували дітей до більш складним дій. Організовуючи цю роботу, ставлю мету - вчити дітей прийомам самостійного пошуку вирішення завдань, не пропонуючи ніяких готових способів, зразків рішення.

Коментарі